Waarom heb jij je geëngageerd als buddy, Katrien?
Katrien Theetaert: “Ik had altijd al in mijn achterhoofd om na mijn pensioen kinderen te helpen bij hun schoolwerk, en dan vooral kinderen die anderstalig zijn of minder ondersteuning krijgen thuis. In mijn 40 jaar als hoofdvroedvrouw in het UZ Leuven ben ik dikwijls geconfronteerd geweest met gezinnen in kwetsbare situaties. Ik ben er vast van overtuigd dat als we kinderen van bij de start alle kansen geven om zich te ontwikkelen, ze daar hun hele leven de vruchten van plukken. Toen ik een oproep in het stadsmagazine LVN zag verschijnen voor buddy’s, heb ik dan ook niet lang getwijfeld om mij aan te melden als vrijwilliger. Het was een unieke kans om iets te kunnen betekenen voor kinderen die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken op school.”
“Ik was zelf vragende partij om buddy te worden in basisschool Don Bosco Heverlee. De leerkrachten daar hebben destijds mijn kinderen alle kansen gegeven. Op deze manier kan ik iets terugdoen voor de school.”
Hoe hebben jullie Katrien onthaald op school?
Stefanie Janssens, leerkracht en buddycoördinator: “We zagen Katrien heel graag komen uiteraard. We organiseerden al buddybegeleiding voor kinderen in een kwetsbare thuissituatie. We doen daarvoor voornamelijk beroep op studenten van verschillende opleidingen in Leuven die buddy zijn in het kader van hun stage. Vrijwilligers zijn ook welkom, maar ze zijn niet zo gemakkelijk te vinden. In onze schoolomgeving zijn de meeste ouders en grootouders nog aan het werk. We hebben ook weinig uitstroom van gepensioneerde leerkrachten. We waren dan ook heel blij met de spontane komst van Katrien. We hebben met Maria ook een andere vrijwilliger in huis die onder meer leesgroepjes begeleidt tijdens de schooluren. Vrijwilligers als Katrien en Maria waar je gedurende meerdere schooljaren op kan rekenen, zijn van onschatbare waarde.”
Wat is je rol als buddy?
Katrien: “Ik begeleid de kinderen 1 uur per week na schooltijd: we overlopen samen hun agenda en ik ondersteun hen bij het maken van hun huiswerk. Maar voor de kinderen betekent het uurtje dat ze bij mij spenderen meer dan dat. Ik zie het als een uitlaatklep. Ze kunnen vertellen over hun dag en even tot rust komen. Ook dat is belangrijk, want vaak hebben ze het moeilijk om bij te benen in de klas waardoor ze soms niet goed in hun vel zitten. Ik kan hen dat duwtje in de rug geven om vooruitgang te maken.”
Wat is de meerwaarde van een buddyvrijwilliger?
Stefanie: “Wij wijzen elk schooljaar aan elke buddy 1 of 2 leerlingen toe, afhankelijk van hun noden. We organiseren een uurtje buddybegeleiding op dinsdag en donderdag voor in totaal 16 leerlingen. We kiezen bewust voor 1 uur per leerling in plaats van 2 om zoveel mogelijk kinderen de kans te geven om van de ondersteuning te genieten. Want elk uur extra ondersteuning is welkom, zowel voor de school als voor de leerlingen en hun ouders. Kinderen die het moeilijk hebben op school willen thuis ook nog gewoon kind kunnen zijn, zonder dat ouders steeds de rol van juf of meester moeten opnemen. Op die manier ontzorgen buddy’s ook het gezin rond de leerling.”
“De buddywerking omvat veel meer dan huiswerkbegeleiding. Leerlingen komen thuis bij hun buddy, en dat merken we ten volle bij Katrien. Ze gaan met goesting en een veilig gevoel naar Katrien en dat is de hoofdreden dat we haar graag bij ons op school willen houden. Kinderen voelen dat iemand er bewust voor kiest om zich voor hen te engageren. En een vrijwilliger brengt heel wat levenservaring met zich mee die ze kunnen inzetten om de leerlingen te ondersteunen. Bij de studenten ga ik regelmatig langs om input te geven. Dat is ook logisch, want de buddywerking maakt onderdeel uit van hun stage. Bij Katrien is dat niet altijd nodig. Dat geeft voor ons als school ook een veilig gevoel.”
Hoe zorgt de school voor ondersteuning van de buddy’s?
Stefanie: “Bij de start van het schooljaar maken we alle buddy’s wegwijs op school en laten we ze kennismaken met onze schoolwerking. Katrien is intussen vertrouwd met het reilen en zeilen van onze school. Ze heeft wel regelmatig contact met de klasleerkracht en wisselt waar nodig materiaal met hen uit.”
Katrien: “Ik volg elk schooljaar de vormingsavonden voor buddy’s van de stad. Dan krijg ik wel eens verbaasde blikken van de jonge studenten (lacht). Op school heb ik geregeld contact met de klasjuf. Meer vrijwilligers zoals ik op school zou wel fijn zijn. Dan kunnen we ervaringen uitwisselen.”
Waarom zou je andere Leuvenaars aanraden om zich te engageren als buddy?
Katrien: “Ik haal veel voldoening uit het contact met de kinderen. Ik zie ze opbloeien als ze binnenkomen en zie hen vooruitgaan. Het is zo fijn om te merken dat ze je hulp echt waarderen en fier komen vertellen over een goede toets die ze hebben gemaakt in de klas. Je motivatie als vrijwilliger is ook van belang. Ik heb tot nu toe vooral anderstalige kinderen onder mijn hoede gehad, en ik ben ervan overtuigd dat alles start met taal, ook een goed begrip van vakken als wiskunde of wereldoriëntatie. Ik hecht daar veel belang aan als buddy en kan hen daarin versterken.”
Stefanie: “Hoe jonger kinderen leren plannen en ‘leren leren’, hoe beter. Daar kunnen buddy’s mee het verschil maken, voor die kinderen die het het meest nodig hebben.”
Ga op zoek naar buddyvrijwilligers in je schoolomgeving
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.