ReflectLeer: Opvoedingsdriehoek van STOP 4 7
Tekst bij video
Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Leen (zorgcoördinator)
Welke belangrijke elementen in die vormingen zijn er, volgens jou, voor een school?
Die vorming was eigenlijk een beetje zoals we binnen STOP 4 7 werken. Dus wij werken met onze opvoedingsdriehoek waarbij we, als er gedragsproblemen zijn, altijd eerst gaan kijken naar de onderkant van die driehoek: hoe gaan we positief gedrag kunnen stimuleren. Dat gaat rond betrokkenheid, een band opbouwen. Heel fel aan de slag gaan met complimenten, positief gedrag heel fel en concreet in de verf zetten. Maar ook nadenken rond structuur, hoe kunnen we voorspelbaar zijn, hoe kunnen we duidelijk zijn? Zodat de kinderen goed weten wat we van hen verwachten. Dat is het eerste stukje, omdat dat een beetje een basis is. Kinderen met gedragsproblemen die worden heel vaak gestraft, krijgen heel veel opmerkingen; daar vervallen we wat in, wat ook logisch is. Dus dat is altijd het eerste wat we gaan doen.
Het ander stukje van de vorming was van: ja, je kan heel positief zijn en dat is allemaal heel belangrijk, maar kinderen hebben ook grenzen nodig. Wat als er negatief gedrag is, hoe kun je daarmee omgaan? En dan gaat het vooral over hoe kun je straffen, hoe kun je time-out toepassen in de klas. Hoe ga je ermee om als het toch nog voorkomt?