Ga zelf aan de slag met ReflectLeer
Via ons reflectie-instrument kan je zelf het zorgbeleid op je basisschool onder de loep nemen. Onze tool bestaat uit 3 onderdelen: een poster, een brochure met 10 aanbevelingen om het zorgbeleid te verbeteren en video's met getuigenissen.
Poster met 10 aanbevelingen voor het schoolteam
In de poster lichten we de visie van Ris+K toe en maak je kennis met de 10 aanbevelingen van ReflectLeer.
Brochure 'ReflectLeer' met toelichting
Brochure met de uiteenzetting van de 10 aanbevelingen en bronnen.
Video's met getuigenissen
We maakten video's waarin Ris+K- partners voorbeelden geven van de aanbevelingen in hun onderwijspraktijk. Elke video komt overeen met één of meerdere van de aanbevelingen. De video's worden aangevuld met reflectievragen voor het eigen zorgbeleid van scholen. Met dank aan BuBaO Ten Desselaer, Don Bosco Sint-Lambertus, Sint-Jansschool en De Zevensprong.
1. Zet in op positieve relaties
Bij een positieve relatie tussen leerkracht en leerling is er:
- Warme duidelijkheid: inzetten op verbinding en duidelijke afspraken
- Wederzijds vertrouwen
- Open communicatie
Het is belangrijk om ook te kijken naar andere relaties, zoals die van de leerkracht tegenover de hele klasgroep.
2. Blijf de leerling achter het gedrag zien
Stel niet het probleem, maar de zorgvraag centraal: wat heeft deze leerling nodig?
- In dialoog
- Zoek naar de meerdere oorzaken
- Besef dat leerlingen met externaliserend gedrag vaak met zichzelf worstelen
- Benoem positief gedrag ook
3. Ondersteun het sociaal-emotioneel leren
Schools welbevinden en leren gaan samen.
Werk aan:
- Sociale vaardigheden
- Goede klasdynamiek
- Positief onderwijsklimaat
4. Werk herstelgericht
Grijp conflicten aan als leerkansen.
- Stel grenzen
- Betrek alle actoren
- Focus op afronden van conflict, niet oplossen
- Aandacht voor nazorg
- Leer kinderen omgaan met conflict
5. Zet in op een duidelijke en gedragen visie
Stel een heldere visie op als schoolteam en communiceer duidelijk naar alle actoren. Maak de visie visueel in de school.
6. Trek aan hetzelfde zeel
De leerkracht staat er niet alleen voor. Vorm een breed netwerk van opvoeders: het hele schoolteam, ouders, buurt, ondersteunende diensten,... Ga samen voor hetzelfde doel: schools welbevinden van leerlingen.
7. Zorg voor een performant beleid
Denk goed na over de organisatie van de school bij preventie en aanpak van moeilijk hanteerbaar gedrag.
- Wees er op tijd bij
- Registreer moeilijk hanteerbaar gedrag
- Laat de leerling verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen gedrag
8. Aandacht voor draagkracht en draaglast
Zorg voor een goed evenwicht tussen draagkracht en draaglast. Baken grenzen en verantwoordelijkheden van alle actoren af in het omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag en communiceer deze grenzen heel duidelijk.
9. Zet in op duurzame professionalisering
Breng noden van de uitvoering van het schools zorgbeleid in kaart. Werken aan moeilijk hanteerbaar gedrag is een meerjarenplan.
Zet in op:
- Wetenschappelijk onderbouwde navorming
- Coaching
- Reflectie op eigen handelen
10. Leg efficiënte verbindingen
Bouw een netwerk uit van geëngageerde partners die elkaar kennen, ondersteunen, waarderen en vertrouwen.
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.