ReflectLeer: Hoe samenwerken met ouders en kinderen?
Tekst bij deze video
Sprekers: Caroline (kernexpert Education & Development, UCLL) en Zoë (zorgcoördinator)
We hebben heel wat kwetsbare gezinnen waarbij we heel hard proberen te investeren in informele contacten met die ouders, om een band op te bouwen. Want als je dan nadien in een moeilijke situatie komt en er is veel afstand met de ouders, dan wordt het ook heel moeilijk. Dus we moeten preventief proberen daar heel hard op in te zetten. Dat zit dan in kleine dingen. Zelf als beleidsteam, maar ook als leerkrachten staan wij ’s morgens allemaal op de speelplaats zodat de ouders ons gemakkelijk kunnen aanspreken.
We proberen verschillende informele momenten te creëren waarin we contact kunnen hebben. Ook via Fabota bijvoorbeeld, dat we ook naar daar gaan op momenten dat zij iets organiseren. Want daar komen heel wat van onze kwetsbare gezinnen.
Maar ook wanneer het moeilijk begint te gaan, merk je echt dat je contact en je relatie met de ouders een basisvoorwaarde is om iets te kunnen doen, om samen het traject in te gaan. Zeker in die nieuwe autoriteit is het ook heel belangrijk dat je als school en ouders aan hetzelfde zeel trekt, en ook heel open communiceert naar de kinderen: wij vinden dat allebei niet oké, maar wij geloven wel in jou. Dat merken we nu wel in situaties waarin dat contact moeilijker loopt of waar er vanuit de ouders weinig betrokkenheid is op school. Dan merk je dat de veranderingen heel moeilijk zijn, of maar tijdelijk zijn.
En hoe probeer jij de leerlingen daar in te betrekken? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Wat wij nu veel vaker doen sinds het traject van nieuwe autoriteit is, als wij een ouderengesprek hebben, om op het einde ook de leerling er bij te halen. En samen met de leerling en de ouders in gesprek te gaan en samen te zoeken naar oplossingen, naar manieren om tot een herstel te komen.
In sommige situaties wel hè, dan beslissen we met de ouders wat we gaan doen en communiceren we dat ook zo. Maar we gaan veel meer het kind er ook bij halen, om visueel te maken van kijk, we trekken hier aan hetzelfde zeel, wij geven dezelfde boodschap. Zeker in de lager school kom je vaak naar systemen waarin je naar de ouders via de agenda communiceert. We gaan dat ook altijd via de leerling laten gaan, zodat dat heel open is.
En anderzijds gaan we ook regelmatig als leerkracht of als zorgcoördinator met de kinderen in gesprek om zelf samen te zoeken, van oké, dat was niet fijn. Hoe gaan we dat volgende keer anders doen? Wat kan jou daar bij helpen?