ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Time-in als middel om rust te bieden
Tekst bij deze video
Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Jana Daniels (orthopedagoge BuBaO type 3/9 Ten Desselaer)
We hebben nu vooral besproken wat er gebeurt als leerlingen uit de klas gaan. Hoe wordt er ín de klas gewerkt voor minder extreme ‘overtredingen’?
Binnen ons traject van Nederlands is er een paar jaar geleden beslist om een leeshoek in te richten waar een zetel of mat moet zijn om te kunnen liggen. Dat dient dan als leesplekje, maar ook als time-in plekje. Het is dan aan de klasleerkracht om te bekijken op welke manier dat te gebruiken.
In elke klas is er een time-in plekje voor als het eventjes moeilijk is aan de bank. Of als een leerling met iets zit van op de speelplaats en het lukt eventjes niet, dan kan de leerling aan de leerkracht vragen om eventjes te rusten of te gaan zitten of liggen en dan kan dat in de klas eerst geprobeerd worden. Dat help ook al heel vaak voor de leerlingen. Of er is soms ook een ‘friemeldoos’ in de klas met sensorisch materiaal dat ze daar kunnen gebruiken.
Het kan ook zijn dat dat te moeilijk is, want er is natuurlijk veel afleiding. Of een leerling die het moeilijk heeft, kan snel de rest van de klas afleiden. Daarom is er aan elke klas in de gang een bankje en kunnen leerlingen buiten in de gang eventjes verder doen. Daar kunnen leerlingen ook naar vragen, of de leerkracht kan zelf beslissen: “Jij zal eventjes op de gang moeten gaan. Neem je werk maar mee of neem de friemeldoos mee”. Dus dat is een optie en het is de bedoeling dat ze dat de leerlingen dat eerst doen voordat er aan de pitstop gedacht wordt. Natuurlijk, soms is een leerling zo ver dat deze dingen eigenlijk geen zin meer hebben. We proberen dan ook in te zetten op het inschatten van elke leerling om te bepalen in hoeverre die in overreactie of onderreactie aan het gaan is en wanneer er moet ingegrepen worden.
En overreactie wil zeggen overprikkeling en onderreactie betekent afhaken?
Ja, binnen zichzelf keren of zich afzonderen, dat is het eigenlijk letterlijk.
En proberen in te schatten wil zeggen: bij die leerling zijn dàt de signalen en moet ik op dèze manier ingrijpen?
Ja