ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Procedures bieden houvast, maar zijn ook kindafhankelijk

Tekst bij deze video

Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Jana Daniels (orthopedagoge BuBaO type 3/9 Ten Desselaer)

We proberen niet te hard vast te houden aan procedures, omdat dat niet werkt. We kunnen niet een procedure opstellen voor het ene gedrag en een procedure voor een ander gedrag, maar er is wel een houvast nodig, ook voor het schoolteam. We voelen dat iedereen wat nood heeft aan afspraken en dat biedt ook wel wat voorspelbaarheid voor de leerlingen. Zij weten dat als een leerling iemand heeft pijn gedaan of de juf heeft gestampt dat die gaat geschorst worden. En dat biedt ons ook de mogelijkheid om te kiezen: het incident was zus of zo, we gaan de time-out voor een half uur organiseren of voor een halve dag. Dat is de beslissing van de leerkracht.

En hoe maak je die regels duidelijk aan de leerlingen?

Met het bezoek aan de pitstop in het begin van het schooljaar. Dat komt in een Powerpoint-presentatie en die wordt dan ook nog eens herhaald. Maar zeker ook niet voor alle leerlingen, want er zijn leerlingen die daar nooit komen, niet voor een rustmoment, niet voor moeilijk gedrag of voor een incident en dan is dat minder belangrijk. Maar kinderen die daar vaker komen, krijgen telkens de regels opnieuw uitgelegd, of als een regel overtreden wordt, wordt die nog eens herhaald zodat ze duidelijk horen dat ze nog eens een kans krijgen. En als ze er dan nog eens over gaan, dan kennen ze de afspraak. De regels zijn wel vrij duidelijk en worden ook visueel gemaakt waardoor kinderen dat redelijk snel door hebben.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.