ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Nood aan gedeelde visie

Tekst bij deze video

Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Jana Daniels (orthopedagoge BuBaO type 3/9 Ten Desselaer)

Jullie hebben een duidelijke visie in de school over hoe jullie omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag, maar hoe leren jullie in het team diezelfde taal te spreken?

Daar zijn we momenteel mee bezig. Eigenlijk is dat iets wat volgend schooljaar een traject wordt. We zijn daar een beetje mee gestart met de ‘window of tolerance’, met te praten over concepten als ‘mijn raampje, mijn krokodillenbrein, mijn mensenbrein’. Dat is een taal die voor de leerlingen begrijpbaar is maar die ook wel gemakkelijk is omdat het een visueel gegeven is voor de leerkrachten om daarover in gesprek te gaan. Dus dat is iets waarmee we gemeenschappelijke taal willen creëren.

We zetten ook heel hard in op vorming van het schoolteam. We zitten elke maandag na school één à twee uur samen intern vormingen te doen, samen dingen te bespreken, na te denken over hoe we iets willen aanpakken. Op die manier is er ruimte om de aanpak rond bepaalde thema’s uit te leggen en te bespreken. Er is ook heel veel herhaling naar de leerkrachten toe. Voor nieuwe leerkrachten is er ook een aanvangsbegeleidingstraject, zij krijgen veel informatie over de doelgroep type 3. Daarin worden ook heel veel woorden gebruikt die wij op school gebruiken zodat zij daarin mee zijn. Ook rond autisme en over onze trajecten rond sociaal-emotionele ontwikkeling wordt er vorming gegeven om nieuwe leerkrachten daarin mee te trekken. Op die manier komt dat stilaan tot stand. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een traject rond sociaal-emotionele ontwikkeling onder de naam ‘Happy’. We hebben dat zo genoemd om het positieve in de kijker te zetten. We baseren ons daarbij op het werkmethodiek van ‘Fixie en Growie’. En dat is dan de woordenschat die wij daaraan willen koppelen. Bijvoorbeeld: ik moet meer denken als ‘Growie’ en minder als ‘Fixie’. Dat zijn kaders die we proberen aan te grijpen om het daarover te hebben en dat wordt dan binnen de hele school ingezet.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.