ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Hoe vermijden dat time-out als straf wordt ervaren?
Tekst bij deze video
Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Jana Daniels (orthopedagoge BuBaO type 3/9 Ten Desselaer)
Hoe ervaren de leerlingen de pitstop? Ervaren zij het als straf of als een rustplek?
Dat is heel verschillend. We proberen er heel hard te benadrukken dat het geen straf is. In het begin van het schooljaar gaan ook alle klassen langs bij de pitstop. Dan krijgen ze nog eens alle regels en afspraken en kunnen ze vragen stellen. Dit om duidelijk te zijn en zodat ze gewoon weten de pitstop het dient. Leerlingen kunnen er ook alleen naartoe gaan en vragen voor een rustmoment.
We proberen ook heel hard in te zetten op het sensorische, er is sensorisch materiaal aanwezig. Er zijn dekens, er is bubbeltjesplastic… Op die manier proberen we het als een positieve ruimte in te richten. Ik denk dat heel veel leerlingen er echt wel deugd van ervaren, voor hen is het iets heel goed.
Als er echt fysieke agressie is en ze worden naar daar gebracht en de deur moet dicht, dan kan het wel ervaren worden als een straf. Dat is soms ook wel nodig, maar het is niet de bedoeling om dat bestraffend te doen, ook al kan dat dan zo wel overkomen. De beleving van de leerlingen kunnen we wel wat kaderen maar het is ook erg afhankelijk van de leerling. Want sommige leerlingen komen daar enkel om een rustmoment te nemen en na tien minuten zijn ze rustig en kunnen ze terug aansluiten in de klas. Daar geven we dan ook complimenten over: “Dat heb je heel goed gedaan, je rustmoment genomen”. Dus voor die leerlingen is dat iets heel positief. Maar er zijn natuurlijk ook leerlingen die daar enkel komen als ze iets hebben gedaan dat niet oké is en zij gaan daar een heel ander gevoel bij hebben.
Dus sommige leerlingen ervaren het als een rustmoment, anderen ervaren het eerder als straf. Je vertelt dat je bij het rustmoment mooi kan afsluiten met een compliment. “Dat heb je goed gedaan, nu mag je terug naar de klas.”