ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Hoe een time-outruimte organiseren?
Tekst bij deze video
Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Annabel Box (orthopedagoge in BuBaO type 3/9 Ten Desselaer).
De pitstop is onze time-out werking. Het is een plek, een ruimte waar leerlingen naar toe kunnen komen om rustig te worden. Wij proberen altijd de leerlingen aan te sporen om eerst een rustmoment te nemen in de klas of op de gang, maar dat lukt niet altijd omwille van verschillende omstandigheden. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het op dat moment te druk is in de klas of er teveel volk is op de gang en dan moeten die leerlingen natuurlijk ergens naar toe kunnen waar ze wel die nood aan rust kunnen invullen. Dat is de plek waar de pitstop voor dient. Wij willen dat de leerlingen de pitstop als een veilige plek zien, waar ze tot rust kunnen komen, waar ze hun verhaal kunnen doen als dat nodig is, waar met hen in dialoog gegaan kan worden om daarna op een goede manier terug bij de klas te kunnen aansluiten.
Hoe is die plek georganiseerd? Hoe moet ik mij die ruimte voorstellen?
Het is een ruimte die is ingedeeld in twee aparte ruimtes. Je stelt je een grote klas voor met twee ingangen en tussen die twee ingangen staat een muur waar ook nog eens een deur in staat. Het lokaal is opgedeeld in een sensorische rustige ruimte die dan ook nog is opgedeeld in verschillende hokjes. We hebben daar bijvoorbeeld een donker hokje waar ze zich helemaal kunnen afsluiten. Er zijn dekens en lampjes.
We hebben een hoekje met een poef waar ze ook met sensorisch materiaal aan de slag kunnen gaan. We hebben een zeteltje waar ze met een dekentje in kunnen liggen. Het doel van die sensorische of rustige ruimte is echt rusten en bezig zijn met tactiel materiaal indien nodig. En daar staat ook het bureau van de leerkracht. Er is steeds een leerkracht aanwezig omdat we altijd in gesprek gaan met de leerling voordat die teruggaat naar de klas. Om eventjes dingen af te toetsen: Ben je rustig? Wil je er nog iets over kwijt? Gaat het lukken om terug naar de klas te gaan?
Dus dat gebeurt allemaal in de rustige ruimte, en daarnaast is de actieve ruimte. Ze kunnen dus van de rustige ruimte naar de actieve ruimte gaan, en daar kunnen ze zich een beetje uitleven. We hebben daar een hometrainer, gewichten, een yogamatje, dus eigenlijk wat materiaal zoals in de fitness om het zo te zeggen. Ook een springtouw en sensorische tegels. En in die actieve ruimte zijn er ook nog eens twee kleinere ruimtes en dat zijn eigenlijk onze ‘tava’s’, wat staat voor Tijdelijke Afzondering Van Anderen. Dat zijn prikkelarme ruimtes die soms moeten ingezet worden wanneer leerlingen heel boos zijn en gevaar vormen voor zichzelf en voor anderen. Dan moeten wij één van die twee ruimtes gebruiken en die kunnen ook op slot gaan.
Dan hebben we ook nog een ruimte buiten, dat was vroeger het oude kippenhok, en nu is dat een onderdeel van de pitstop omdat sommige leerlingen ook echt nood hebben aan naar buiten gaan als rustmoment. We proberen altijd te kijken naar wat het beste is voor welke leerling en die nu nood aan heeft hoe we het beste tegemoetkomen aan die nood. En voor sommige leerlingen is dat naar buiten gaan. Dat is dus ook een stukje dat bij de pitstop hoort en vanuit het raam van de pitstop hebben wij daar ook toezicht op.