ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Een pitstop als veilige plek

Tekst bij deze video

Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Annabel Box (orthopedagoge in BuBaO type 3/9 Ten Desselaer).

De pitstop is onze time-out werking. Het is een plek, een ruimte, waar leerlingen naartoe kunnen komen om rustig te worden. Wij proberen altijd de leerlingen aan te sporen om eerst een rustmoment te nemen in de klas of op de gang, maar dat lukt niet altijd omwille van verschillende omstandigheden. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het op dat moment te druk is in de klas of er teveel volk is op de gang en dan moeten die leerlingen natuurlijk ergens naartoe kunnen waar ze wel die nood aan rust kunnen invullen. Dat is de plek waar de pitstop voor dient.

Wij willen dat de leerlingen de pitstop als een veilige plek zien, waar ze tot rust kunnen komen, waar ze hun verhaal kunnen doen als dat nodig is, waar met hen in dialoog gegaan kan worden om daarna op een goede manier terug bij de klas te kunnen aansluiten.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.