Welbevinden op school: welke organisaties werken rond welbevinden op school?
Je kan een subsidie van de stad krijgen als je samenwerkt met een van deze welzijnsorganisaties.
Alba
Alba biedt een begeleidingstraject voor leerkrachten dat hen ondersteunt om sterk te staan in de verschillende rollen van hun job. Tijdens dit traject leren ze omgaan met spanning, weerstand en conflict, met respect voor hun eigen grenzen. Zo kunnen ze op een positieve manier in gesprek gaan met leerlingen, collega’s en ouders … . De combinatie van zowel theoretische kaders als praktische modellen, oefeningen en concrete ervaringen maken het een onderbouwde opleiding die je kan inzetten in het klaslokaal.
Lees meer op de website van Alba
Ankerpunt vzw
Ankerpunt vzw zet zich in voor het welbevinden op school via workshops voor leerlingen, trainingen en vormingen voor leraren en directies. De organisatie werkt rond thema's als welbevinden en veerkracht, verbindende communicatie en nieuwe autoriteit, stressbeheersing en relaxatie. Ankerpunt werkt op maat van leerlingen en leerkrachten vaak in combinatie met coaching en intervisie.
Lees meer op de website van Ankerpunt
Arktos
Arktos is een Vlaams expertisecentrum voor jongeren in kwetsbare situaties waar de aansluiting op school, werk en samenleving minder evident is. Ze verbinden de jongere met zichzelf en hun omgeving om ze te versterken in hun talenten en vaardigheden. Arktos ondersteunt ouders, scholen, partners en overheden bij het omkaderen van deze kinderen en jongeren.
Lees meer op de website van Arktos
Charlotte De Groof – theatervoorstelling Charlie Bravo
De voorstelling Charlie Bravo is een persoonlijke en zelfgeschreven monoloog over een thema waarop een groot taboe rust: emotioneel misbruik binnen het gezin. Aanverwante thema’s zijn narcisme, manipulatie en onderdrukking. Ondanks het zware thema maakte actrice Charlotte De Groof een positieve voorstelling over moed, hoop, jezelf durven zijn en het geluk vinden, in een regie van Stefan Perceval.
Lees meer op de website van Charlotte De Groof
De Living - UCLL
De Living brengt mensen samen die elkaar doorgaans niet zouden ontmoeten om echt te luisteren naar elkaars verhalen. Wanneer mensen persoonlijke verhalen met elkaar delen, ontdekken ze schoonheid en verwondering die ervoor zorgt dat ze zich meer verbonden voelen met elkaar. De Living – een project van het expertisecentrum Inclusive Society van UCLL - begeleidt groepen en organisaties die samen op zoek willen gaan naar wat hen bindt, die een diepere connectie willen of die zelf willen werken met verhalende methodieken voor empathie en verbinding.
Lees meer op de website van De Living
DOCA
DOCA biedt LSCI- trainingen en vormingen voor schoolteams die de transitie willen maken naar een herstelgericht klimaat met de nadruk op verbinding en zorg. LSCI (Life Space Crisis Intervention) is een methodiek om jongeren tijdens of na een crisis op te vangen en deze leerkans te grijpen. Inzicht, motivatie en vertrouwen wordt versterkt om te groeien tot gedragsverandering.
Lees meer op de website van DOCA
Expertisecentrum Verbindend Onderwijs
Expertisecentrum Verbindend Onderwijs biedt het vormingstraject ‘Sterk In PestPreventie (STIPP)’ aan. Tijdens dit traject werk je een antipestbeleid uit, op maat van je school. Het STIPP-traject is al uitgebreid toegepast in scholen in binnen- en buitenland. De opleiding combineert 4 vormingsdagen met tussentijdse taken. Op die manier kan je de vorming koppelen aan de dagelijkse werking van je school. Het resultaat: een effectieve implementatie van een onderbouwd antipestbeleid.
Lees meer op de website van het expertisecentrum
Johan Deklerck
Op zoek naar een meer integrale, positieve aanpak van probleemgedrag, spijbelen, conflicten? Dat kan met de preventiepiramide van Johan Deklerck. Deze criminoloog, expert in jeugd en probleemgedrag, werkt à la carte een voorstel op maat uit. Van een pedagogische studiedag met het voltallige lerarenkorps tot het interactief werken rond conflict en herstel met de herstelpiramide. Of kies je voor een volwaardig groeitraject van verschillende interactieve sessies over puberteit en probleemgedrag, conflict, gezag, trauma en herstel, postmoderniteit en radicalisering? Alle thema’s zijn het resultaat van persoonlijke denkoefeningen en wetenschappelijk onderbouwd.
Krachtig Onderwijs
Krachtig Onderwijs helpt je school bij het bevorderen van een veilig en verbindend schoolklimaat. De organisatie versterkt scholen in hun aanpak om te zorgen voor sterke verbindingen tussen leerlingen en leerkrachten. De trainers zetten in op professionalisering van het team zodat scholen op zelfstandige basis verder kunnen werken. De organisatie biedt workshops aan voor klasgroepen en schoolteams, en kan een pedagogische studiedag rond het thema organiseren.
Lees meer op de website van Krachtig Onderwijs
Kristof Das
Ben je als school op zoek naar inzichten en direct inzetbare methodieken en handvaten rond klasmanagement, 'nieuwe autoriteit', sanctioneren of herstelgericht werken? Dan ben je bij Kristof Das aan het juiste adres. Kristof Das is docent aan UCLL en lid van de Vlor-commissie welbevinden en preventie van pesten op school. Hij biedt ondersteuningstrajecten aan voor zowel leerlingbegeleiders als leerkrachten.
Mail naar kristof.das@ucll.be voor meer informatie.
Leer-Link
Leer-Link is een platform voor onderwijspersoneel. Het biedt ondersteuning aan (startende) leerkrachten in de vorm van een individueel traject of een traject in kleine groep. De organisatie biedt ook een teamversterkend traject aan. Samen met de school wil Leer-Link antwoorden formuleren op de vragen en onzekerheden van leerkrachten, zodat ze weer vol vuur voor de klas staan. Leer-Link kijkt daarbij verder dan de interne schoolcultuur, biedt een externe frisse kijk en maakt de nodige ruimte en tijd vrij.
Lees meer op de website van Leer-Link
Leuven Restorative City vzw
Leuven Restorative City is een netwerk van Leuvense burgers en organisaties en werkt aan een samenleving waar op positieve en verbindende wijze wordt omgegaan met spanning en conflict. Ze bieden een kijk op methodieken rond herstelgericht omgaan met conflict op school waaronder herstelgerichte groepsgesprekken en cirkelgesprekken in samenwerking met partners.
Lees meer op de website van Leuven Restorative City vzw
Link in de Kabel
Link in de Kabel wil jongeren digitaal vaardig en weerbaar maken. De Leuvense organisatie biedt tal van workshops en activiteiten aan om cyberpesten bespreekbaar te maken in de klas.
Lees meer op de website van Link in de Kabel
Mediavista
Mediavista wil gebruikers bewust maken van de risico's en gevaren van het digitale landschap. De organisatie biedt interactieve workshops aan voor leerlingen en schoolteams rond cyberpesten en de preventie van cypercriminaliteit.
Lees meer op de website van Mediavista
Onwankelbaar
Onwankelbaar biedt workshops aan om het mentaal welzijn van jongeren te verbeteren. Psychotherapeut en auteur Jeroen Walravens vertrekt daarbij van een authentiek verhaal dat zorgt voor inspiratie en een veilige omgeving voor zelfreflectie. De wetenschappelijk gevalideerde workshops zorgen voor een blijvende impact op de veerkracht van jongeren. De open hulplijn na de sessies brengt steun.
Lees meer op de website van Onwankelbaar
Pimento
Ontdek de ervaringsgerichte, interactieve vormingen, methodieken en beleidsondersteuning van expertisecentrum Pimento. De doelgroep: jongeren en hun begeleiders. Pimento versterkt je leerlingen en leerkrachten in groepsverbinding en pestpreventie, identiteit en mentaal welzijn, weerbaarheid en jongerenparticipatie. De organisatie biedt ook vormingen en educatief materiaal rond cyberpesten en digitale weerbaarheid.
Lees meer op de website van Pimento
Profo vzw
Profo vzw begeleidt en ondersteunt jongeren en hun netwerk via verschillende projecten , elk met hun eigen doelgroep, werking en troeven met oog op hun welbevinden en iedereen sterker te maken. Profo werkt krachtgericht en verbindend op maat van de jongere en hun netwerk. Daarbij hebben ze een schoolmotivatiepuzzel ontwikkeld die inzicht creeërt rond de motivatie van de jongere.
Lees meer op de website van Profo vzw
SPRONG Expertisecentrum Resilient People (UCLL)
Hebben jouw leerlingen nood aan meer veerkracht en mentale weerbaarheid? Wil je ze versterken in het omgaan met conflict? Bij SPRONG, een onderzoeksgroep binnen Expertisecentrum Resilient People, moet je zijn. Het aanbod omvat een veerkrachtversterkend groepstraject voor leerlingen, het vergroten van de conflicthanteringsvaardigheden en lichaamsgerichte methodieken in functie van weerbaarheid, maar ook bij herstel na negatieve ervaringen. SPRONG werkt een traject uit op maat van je school en versterkt hierbij zowel leerlingen als onderwijsprofessionals.
Lees meer op de website van UCLL Expertisecentrum Resilient People
Studio Connect
Studio Connect biedt yoga en relaxatie workshops aan waarbij je tools en methodieken leert om jezelf (en anderen) tot rust te brengen. Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn ademhaling, journaling, stoelyoga, meditatie en hoofd –en gezichtsmassage. Een programma op maat is mogelijk, zowel voor leerlingen als leerkrachten.
Lees meer op de website van Studio Connect
Survivalacademie - Eric Beke
De Survivalacademie geeft vormingen en trainingen rond psychosociaal welzijn bij leerlingen en leerkrachten. De organisatie biedt verschillende opleidingen en een toolbox aan om te leren omgaan met stress. Met behulp van de ‘Sorrybox’ leren scholen herstelgericht omgaan met conflicten en moeilijk gedrag.
Lees meer op de website van de Survivalacademie
UCLL - theatervoorstelling KATVIS
KATVIS is een theatervoorstelling voor jongeren rond het thema kwetsbaarheid in een digitaal tijdperk. UCLL koppelde een vervolgtraject aan de voorstelling dat wordt uitgewerkt op maat van je school. Tijdens deze workshop gaan experts van UCLL creatief aan de slag met je leerlingen rond de thematiek.
Lees meer op de website van UCLL
Vlaamse Scholierenkoepel
De Vlaamse scholierenkoepel is de organisatie van, voor en door scholieren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. De Scholierenkoepel laat de stem van scholieren overal actief meetellen, in de eerste plaats op school en bij het beleid. Hun participatiemodel vormt de basis van trajecten rond Conflixers, leerlingenparticipatie en workshops voor leerlingenraden. De organisatie werkt een aanbod uit op maat van de school en de leerlingen.
Lees meer op de website van de Vlaamse Scholierenkoepel