ReflectLeer: Verbale agressie
Tekst bij video
Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Véronique Zorgcoördinator
Wij hebben een jongen in het vijfde leerjaar die het heel moeilijk heeft met taalgebruik naar andere kinderen toe, maar ook naar andere leerkrachten toe. Daar zouden we ook wel graag verder mee aan de slag gaan, ook omdat de thuissituatie niet gemakkelijk is. Dus het zijn verschillende factoren die eigenlijk aan bod komen.
Taalgebruik, wat bedoel je daar mee?
Echt vloeken, kleinerend naar anderen toe. De leerkracht heeft die jongen natuurlijk heel de dag in de klas en die kiest zijn battles. Maar als dan andere leerkrachten bepaalde dingen grensoverschrijdend vinden, bespreken we dat met de klasleerkracht en de leerling zelf. Als de leerkracht de leerling dan teveel verdedigt, ontstaan er ook en beetje conflicten tussen leerkrachten.
Het taalgebruik van de jongen heeft invloed op zijn klas. Hoe bedoel je dat?
Dat hij heel aanvallend overkomt bij bepaalde kinderen, waardoor sommigen wel angstig kunnen zijn, ook omdat ze dat taalgebruik niet gewoon zijn. Ze weten ook niet hoe ze daarop moeten reageren. Er is zo al iemand heel agressief geworden. Anderen hebben zoiets van: "Blijf maar weg bij mij". Dat maakt het voor die jongen ook moeilijk om vriendjes te maken en sociaal in interactie te gaan op de juiste manier.