ReflectLeer: Rol van CLB bij moeilijk hanteerbaar gedrag
Tekst bij video
Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Anneleen (zorgcoördinator)
Speelt het CLB soms een rol, zoals in deze casus of soortgelijke casussen?
Dat gaat dan meer over een traject rond diagnostiek. We hebben dan in deze casus, rond dat conflict zelf, niet direct het CLB daar bij geroepen. Moest dat nu om de haverklap voorvallen zouden wij wel het CLB daar bij betrokken hebben. Maar in het proces van die ouders hebben wij wel het CLB gevraagd en gezegd: “Kijk, we willen dat verder onderzoeken, het loopt ook heel moeilijk thuis.” Dan zat het CLB daar wel bij om dan te verwijzen naar de juiste diensten.
Dus de rol van het CLB bij kinderen met moeilijk hanteerbaar gedrag is eigenlijk een doorverwijsrol, diagnostiek als dat nodig is en daar ook bij doorverwijzen. En als het zich vaak voordoet om daar toch een actievere rol in te spelen?
Ja, inderdaad.