ReflectLeer: Professionalisering cruciale stappen
Tekst bij video
Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Leen (zorgcoördinator)
Wat zijn cruciale stappen die een team moet zetten om daarmee aan de slag te gaan?
In eerste instantie de bereidheid van alle leerkrachten om daar mee aan de slag te gaan. Dat is altijd een beetje moeilijk om met een heel leerkrachtenteam overeen te komen. Ten eerste: we staan hier voor open om te kijken naar onszelf, wat kunnen wij anders doen om het makkelijker te maken voor de leerlingen? En hoe gaan we overeenkomen? Want iedereen gaat daar achter moeten staan en afspraken moeten maken.
Ik denk dat dat de eerste stap is, samen met een zorg en directie die daar volledig achter staat en die zegt: "Oké, we gaan hiervoor, we gaan dat uitwerken en er tijd voor vrijmaken. We gaan dat ook allemaal samen doen. Als er dingen nodig zijn die moeten aangepast worden, gaan we daar ook voor zorgen dat dat gaat kunnen." Ik denk dat dat de basis is om met een team te kunnen vertrekken en zeggen: "Oké, we gaan het hier anders aanpakken."
Oké, en ze starten er dan mee in een team. Wat is er dan belangrijk?
Ja, leerkrachten die ermee aan de slag gaan en die per klas gaan denken, samen met iemand. Want het is heel moeilijk een gekregen vorming te gaan toepassen en dingen te gaan proberen. En ik denk dat het nuttig is als er dan iemand is die mee in de klas een keer kan komen kijken en zeggen hoe je de gekregen vorming in jouw klas kan toepassen.
Dus dan is het ook per leerkracht wel wat gaan zoeken: "Hoe kan jij dat doen?" Op welke manier want je hebt nog andere manieren om complimenten te geven. Je moet het daarom niet persé zeggen, maar hoe kan jij en je klas dat dan wel doen, of zoveel mogelijk proberen te doen. Ik denk als je dan iemand hebt die van buiten de klas komt en die even mee komt kijken, (dat kan een zorgleerkracht zijn, dat kan een externe zijn), dat kan soms wel helpen om effectief te gaan zien hoe we daar samen in gaan zoeken om de theorie in je klas toe te passen.