ReflectLeer: Pictobord
Tekst bij video
Spreker: Caroline (kernexpert Education & Development, UCLL) en Véronique (zorgcoördinator)
Dat was een initiatief naar aanleiding van moeilijk gedrag van een kindje van het eerste leerjaar. Dat werd in de helft van het schooljaar opgestart en dat werkt. De leerkracht en de kinderen ervaren dat dat heel goed ging. Daarna is het spijtig genoeg uitgedoofd, want ik had toen zoiets van: “Spijtig dat dat niet verspreid kan worden naar heel de school.” Dat is echt iets waarvan ik hoop dat het terug opgenomen wordt. Ook omdat er heel veel anderstaligen op school zitten, dus dat dat heel visueel is, minder talig, dat is heel belangrijk.
En hoe zag dat pictobord er dan uit, hoe moet ik me dat voorstellen?
Midden het groen was “Fijn samenspelen, leren hoe ik vraag om mee te mogen spelen, elkaar helpen”. Zo’n dingen stonden dan in het groen in het midden. Ook bijvoorbeeld als je tijdens een spelletje iemand ziet vallen, wat ga je dan doen? Ga je die helpen, of ga je die uitlachen? Dit zijn allemaal dingen die zich meer in de groene cirkel bevinden.
Dus zodat het voor de kinderen duidelijk is welk gedrag wenselijk is en welk gedrag niet. En wat zijn de gevolgen daarbij dan? En ze hadden het ook samen mogen opstellen? Of mee helpen nadenken?
Ja, mee helpen nadenken. Het is natuurlijk ook pas het eerste leerjaar, ze zijn dus nog gestuurd geweest. En dat is niet dat dat in de andere klassen niet gebeurt, want daar worden elk jaar de schoolafspraken en de klasafspraken besproken. Maar het zou zo echt iets meer universeel kunnen zijn.