ReflectLeer: Nieuwe autoriteit
Tekst bij video
Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Zoë (zorgcoördinator)
En dan zijn wij gestart met een personeelsvergadering waarin zij “bieuwe autoriteit” heeft toegelicht, gewoon de theorieën erachter. En dan zijn we met het team gaan praten om te zien: "Kan dat iets betekenen voor ons, hoe kijken we daarnaar?" Dat was wel even zoeken maar uiteindelijk zijn we er wel achter gekomen dat daar wel mogelijkheden in zitten. En dan is de bal wel aan het rollen gegaan, dan hebben we op beleidsteamvlak heel wat gesprekken gehad met Inez. Om dan ter voorbereiding van personeelsvergaderingen te bekijken of we dat met het hele team zouden doen, met Inez erbij, ofwel alleen, maar dan wel voorbereid met Inez.
Wat zijn hier op school onze regels en afspraken, waarbij de regels dan echt dingen zijn waarvan wij zeggen: “Daar staan we voor. Als we dat zien gebeuren gaan we daar altijd op ingaan, dat kijken we niet door de vingers, daar moeten we consequent op reageren.”
En wat zijn afspraken anderzijds: dingen waar we flexibeler kunnen mee omgaan? En dat was voor ons team heel goed want daar merkten we heel wat verschil tussen. Wat voor de ene leerkracht wel eens door de vingers kon gekeken worden, kon dat voor de andere leerkracht echt niet en dat maakte het tijdens de speeltijd ook heel moeilijk dat je daar als leerkrachtenteam geen lijn in kon trekken. Dus daar zijn we daar heel hard op gaan inzetten en het nieuwe schooljaar ingezet met heel duidelijke regels. En dan zijn we ook gaan kijken: als het dan gebeurt, hoe gaan we daarop reageren. Dan heb je de 5 pijlers van nieuwe autoriteit en daarin zijn we ons team gaan professionaliseren. Meer herstelgericht werken ook, open communiceren naar ouders toe, naar de klasgroep toe als er iets gebeurt en dat heeft echt een hele positieve evolutie gebracht. We hebben dat ook geëvalueerd, zowel bij ouders als bij de kinderen, hoe zij het ervaren. Dat waren vooral positieve reacties, omdat ze heel duidelijk een verschil merkten in aanpak en omdat ze ook voelden dat wij heel hard in het verzet gingen tegen grensoverschrijdend gedrag en heel goed wisten hoe we dat moesten aanpakken.