ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Window of Tolerance

Tekst bij deze video

Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Jana Daniels (orthopedagoge BuBaO type 3/9 Ten Desselaer)

Je zegt dat de haalbaarheid voor je team kan variëren. Kan je daar een concreet voorbeeld van geven?

Ja, de leerkrachten werken met een raam, 'the window of tolerance'. Dat is een kader om moeilijk begrijpbaar gedrag visueel in te schatten. Dan gaan ze kijken naar het stressniveau van een leerling, maar evengoed van een leerkracht. Iedereen heeft zijn eigen raampje waarbinnen een stressniveau kan schommelen. Voor de ene persoon is dat raampje heel klein waardoor die snel in over- of onderreactie gaat en dat zijn de moeilijke momenten waarbij bijvoorbeeld een leerling niet tot leren gaat komen. Voor andere kinderen is dat raampje veel groter en komt die over- en onderreactie veel minder vaak voor. Zo’n raampje kan wel verschillen en wij proberen dat te laten groeien bij onze kinderen. Maar iedere leerkracht heeft ook zijn eigen raampje, zijn eigen triggers om in over- of onderreactie te gaan. Als het bijvoorbeeld al een hele lange periode is met veel voorbereidingen, oudergesprekken, klassenraden, rapporten maken, verbeterwerk… dan kan het wel zijn dat het raampje van die leerkracht ook kleiner wordt en ze sneller uit hun raam gaan of minder kunnen verdragen. Daar moeten we ook rekening mee houden. Dat proberen we onze leerlingen ook echt aan te leren, dat de leerkracht ook uit zijn raampje kan gaan en eventjes een time-out nodig heeft, en dat het daarna wel weer lukt.

Het is belangrijk dat wij als orthopedagoog ook rekening houden met wat er voor de leerkracht nodig is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een incident geweest is op school en dat je raam eventjes te klein is en dat het heel moeilijk is om die dag nog verder les te geven. We hebben wel leerkrachten die heel sterk in hun schoenen staan en daar met een goeie mindset naar kijken en dan wel door kunnen gaan. Maar het kan wel eens gebeuren dat wij met de leerkracht bespreken dat bijvoorbeeld een leerling die dag niet meer naar de klas gaat komen, het is eventjes teveel, er is even nood aan een onderbreking en dan houden wij daar ook wel rekening mee. Of er is een agressie-incident gebeurd naar de leerkracht toe. Dan kan die leerling pas terug aansluiten in de klas als er een herstel gebeurd is. En de leerkracht kan ook aangeven als dat herstel voor hem/haar te snel komt.

We proberen ook wel te kijken naar wat de leerkracht op dat moment nodig heeft om op een goeie manier, volgens onze visie, voor de klas te staan en met de leerlingen om te gaan. En soms is het nodig dat we dan als orthopedagoog even gaan ondersteunen, dat we andere leerkrachten die op dat moment wel ruimte hebben, gaan inschakelen om mee op te vangen.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.