ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Samenwerken met ouders

Tekst bij deze video

Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Jana Daniels (orthopedagoge BuBaO type 3/9 Ten Desselaer)

Wat ik ook vaak hoor van schoolteams is dat het niet haalbaar is om dit te doen in het gewone onderwijs. Wat kan hen helpen als team om het zo haalbaar mogelijk te maken?

Ik denk dat die bedenking ook vaak hier naar boven komt. Het is niet evident. Hier zijn het wel kleinere klassen en er is misschien meer mogelijkheid, maar we werken ook wel met klasjes met allemaal kinderen met een eigen problematiek, allemaal kinderen die sociale interactie heel moeilijk vinden. Dat maakt het ook zeker niet gemakkelijk hier, maar ik denk dat het altijd heel belangrijk is om in verbinding te gaan met de ouders, zodat de ouders goed op de hoogte zijn van hoe het loopt op school.

Ik hoor heel vaak ouders die al zo vaak hebben gehoord dat hun kind iets fout heeft gedaan. Dat is altijd negatieve feedback naar hun kind toe. Zij weten dan als ouder ook niet meer wat te doen. Vaak wordt ook aan de ouders de vraag gesteld om een oplossing te zoeken, om het kind erover aan te spreken of thuis een straf te geven. Maar dat helpt dan vaak niet en zo zitten de ouders ook met de handen in het haar. En je gaat die verbinding verliezen als je als school steeds aangeeft wat er niet goed gaat of wat er alweer is misgelopen.

Het is dus heel belangrijk om als school aan de ouders te laten voelen dat je hun kind echt wil helpen, dat je een plekje wil creƫren maar dat het op een bepaald moment heel moeilijk loopt. Dan kan je op dat moment vragen of zij een idee hebben hoe het kind kan geholpen worden, dus ouders daarin betrekken. Ook aangeven wat de betere momenten zijn, wanneer het goed loopt, is belangrijk. Wij proberen de ouders mee te nemen op een manier waarbij je samen aan tafel zit en samen nadenkt over een oplossing. Dus niet het probleem verschuiven naar de ouders om een oplossing te zoeken, want zij hebben die vaak ook niet.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.