ReflectLeer in het buitengewoon onderwijs: Breed durven kijken
Tekst bij deze video
Sprekers: Caroline Vancraeyveldt (kernexpert Education & Development, UCLL) en Jana Daniels (orthopedagoge BuBaO type 3/9 Ten Desselaer)
Als je vanuit jouw ervaring drie tips zou mogen geven aan leerkrachten om met leerlingen met moeilijk hanteerbaar gedrag om te gaan, welke tips zouden dat dan zijn?
Ga ervan uit dat het kind het vaak goed wil doen, graag mee wil doen in de groep, wil doen wat de andere kinderen doen, dat een kind graag in een klas wil zijn en graag wil bijleren. Het is heel belangrijk om in je achterhoofd te houden. En blijf altijd het kind zien achter dat moeilijke gedrag, blijf zien dat er altijd positieve momenten zullen zijn, dat dat kind heel veel toffe interesses heeft, dat er veel dingen zijn dat het heel goed kan.
Wat ik ook belangrijk vind, is dat het de opdracht van de school en het CLB is om, naast de ondersteuning en hulp op school, te kijken wat er buiten de school nog nodig is om eventueel iets op te starten. Ik denk dat het de taak is van de school om het CLB in te schakelen. Het is niet altijd de eerste stap om een leerling van school te veranderen, maar er kunnen ook dingen in de thuiscontext ondersteund worden. Zij kunnen bijvoorbeeld eens horen bij de ouders hoe de ochtenden verlopen voordat de leerling naar school komt. Zodat er daar ook eens kan bekeken worden welke externe zorg er nog kan zijn zodat het in het reguliere onderwijs ook goed kan lopen. Ik begrijp ook wel dat sommige gedragingen niet hanteerbaar zijn in een heel grote klasgroep, maar ik denk dat bij sommige kinderen de school denkt dat ze niet méér kunnen doen. Maar misschien kan de school wel kijken wat er extern mogelijk is om dat kind op school te houden.
Als derde tip zou ik iets willen zeggen over het team. Het is belangrijk om te luisteren hoe het team bepaalde gedragingen ervaart, welke opties er zijn, wie nog veel draagkracht heeft of bij wie dat wat moeilijker is en hoe je daarop kan inspelen. Zodat er niet te snel wordt gezegd: “Dat is een leerling van die leerkracht dus die heeft de pech dit schooljaar”, om het cru te stellen. Het is belangrijk dat die leerkracht beroep kan doen op andere leerkrachten om misschien even af te wisselen als er moeilijke momenten zijn. Misschien kan die leerling dan een rustmoment nemen in een andere klas. Het is belangrijk dat er samen binnen een schoolteam wordt nagedacht over wat die leerling nodig heeft en wat kan de school aanbieden. Want ik denk dat het heel moeilijk moet zijn om je daar alleen in te voelen als je met zo’n moeilijk gedrag moet omgaan. Het is belangrijk dat je binnen je team kan zeggen “Ik heb dit gedaan, hoe zou jij dat aanpakken?”. Zo kan je eens bij iemand anders ventileren zodat je niet het gevoel hebt dat je er alleen voor staat.