Reflecteer: 4 ladenmodel

Tekst bij video

Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Anneleen (zorgcoördinator)

Het belangrijkste is dat wij als school dezelfde taal spreken. Dat we weten: “Bepaald gedrag is voor ons allen grensoverschrijdend.” Welk gedrag sanctioneren we op welke manier? Met dan ook de bedoeling dat we daaruit een beleid over grensoverschrijdend gedrag kunnen schrijven. Maar eerst: we hebben veel gesprekken nodig om met ons team op 1 lijn te komen rond wat voor ons gedrag is waarvan je zegt: “Dat kan voor mij niet door de beugel.” We zien dat daar soms wel wat verschil op zit en we willen daar eigenlijk gelijkvormigheid. En bij zo’n gedrag, hoe kan je het goed maken? Wat is een herstel?

Dus je zegt eigenlijk vooral op één lijn proberen te komen met het team wat grensoverschrijdend gedrag is en je verwijst opnieuw naar het 4-laden model denk ik? Van wanneer geef ik welke sanctie? Herstelgericht straf. Dat bedoel je hé?

Ja.

Kan je een voorbeeld geven van een casus waarbij er verschillende meningen zijn bij collega’s?

Op een gegeven moment was er een jongetje, en dat is een jongetje ook met ASS maar op zich doet dat er niet toe. Hij had een conflict op de speelplaats. De aanleiding leek niet zo heel groot. Op zich leek die aanleiding niet zo heel groot. Het ging over de beste en de snelste in fysieke dingen zijn en de anderen waren een beetje aan het lachen met hem: “Is dat maar alles wat je kan?” Hij werd zo woest, het eerste moment leek er niets aan de hand en dan smeet hij zich op andere kinderen en hij begon te slaan en te schoppen. Eén van de leerkrachten zei: “Als je nu niet onmiddellijk stopt, dan moet ik je vastpakken. De leerkracht pakte hem vast en hij is dan ook fysiek beginnen pijn doen naar de leerkracht toe: beginnen slaan, schoppen. De leerkracht heeft dan ook echt hulp moeten roepen, want hij had ook echt wel pijn. Die jongen was echt door het dolle heen en bleef ook fysiek pijn doen. Hij riep dan: “Raak me niet aan.” Maar op dat moment moet je tussenkomen omdat hij zowel leerlingen als een leerkracht pijn deed.

Achteraf waren er ook wel wat meningsverschillen over. De mama vond dat hij had aangegeven: “Raak mij niet aan.” Je kon hem ook gewoon tegenhouden. Andere collega’s zeiden dat er van in het begin niemand had moeten aan komen en weer anderen zeiden “Dit is er helemaal over, hier moet een ernstige sanctie rond komen. Dit is niet gewoon kinderen pijn doen, dit is ook een leerkracht fysiek bedreigen en dat is nog een stap verder.” Er zijn dus heel wat discussies over geweest. Is er een verschil tussen kinderen fysiek pijn doen of is het nog een graad erger om ook leerkrachten fysiek pijn te doen omdat je dan de grens niet meer weet? Dat is een voorbeeld waarover heel wat discussie geweest is.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.