"Talent zit in ieder van ons"

Hoe herken je je talenten als leraar? En hoe help je leerlingen hun talenten ontdekken? Leerkrachten Rozanne Ropers en Elien Beelen volgden onze opleiding tot talentencoach en rollen nu samen met hun collega Wendy Maginelle een heel talentenjaar uit in basisschool De Zonnebloem.

7 oktober 2024

Waarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor talenten van leerlingen en leraren?

Rozanne Ropers: “Wanneer je als team van leerkrachten elkaars krachten en talenten kent, kan je die ook het best inzetten en de taken goed verdelen. Zo kan je samen school maken op een efficiënte en warme manier. Je gelooft in elkaar en je bent elkaars cheerleader want je zet met plezier in de verf waar iemand anders goed in is.”

“Leerlingen hebben daarnaast ook zeker baat bij een talentgerichte aanpak op school. Toen ik besliste om de lerarenopleiding te volgen, was mijn grootste doel om ervoor te zorgen dat de kinderen zich thuis zouden voelen bij mij in de klas. Werken rond talenten is hierbij een mooi vertrekpunt. Kinderen die weten waar hun sterktes liggen, hebben hopelijk veel zelfvertrouwen. Hierdoor bouwen ze meer veerkracht op en kunnen ze hun talenten ook inzetten wanneer ze voor moeilijkere opdrachten staan.”

Wat is jullie het meest bijgebleven uit de opleiding tot talentencoach?

Elien Beelen: “Dat talenten en competenties niet hetzelfde zijn. Een competentie is iets waar je goed in bent, maar een talent is iets waar je gelukkig van wordt. Talent zit ook in ieder van ons. Veel mensen denken dat ze in iets moeten uitblinken om een talent te hebben. Maar het tegendeel is waar: je moet er niet goed in zijn, maar er voldoening uit halen. Door de opleiding heb ik geleerd dat talent in de kleinste dingen zit, waardoor het eens zo interessant is om iemand te helpen in zijn zoektocht naar talent.”

Een competentie is iets waar je goed in bent. Een talent is iets waar je gelukkig van wordt.

Hoe passen jullie de aangeleerde methodieken toe op school?

Rozanne Ropers: “Dit schooljaar rollen we een talentenjaar uit, waarbij we heel ons schoolteam bij die talentgerichte aanpak willen betrekken. We hebben een werkgroep opgestart en delen tips en lesmateriaal met onze collega’s zodat iedereen in de klas aan de slag kan rond talenten. In mijn eigen klas heb ik alvast gewerkt met de talentenkaarten van Luk Dewulf. Nog een ambitie is om bij al onze leerlingen van het 5de leerjaar een talenteninterview af te nemen. Op die manier kunnen zij gerichter keuzes maken en sturen we hopelijk een bende zelfverzekerde en veerkrachtige leerlingen naar de middelbare school.”

Elien Beelen: “In mijn zesde leerjaar heb ik de leerlingen een mindmap laten maken over hun talenten. Ik ga hierover verder met hen in gesprek en neem hun talenten ook mee in mijn adviezen naar het secundair toe.”

Wat is de meerwaarde van op die manier naar de talenten van kinderen te kijken?

Elien: “Dankzij talentgesprekken leren je leerlingen zichzelf beter kennen, en leer jij als leraar je leerlingen beter kennen. Je krijgt een betere connectie met je leerlingen omdat je persoonlijke complimenten kan geven die hen echt raken. Ze zijn meer betekenisvol dan een felicitatie voor een knappe toets.”

Rozanne: “Kinderen denken bij een talent meteen aan de klassieke betekenis zoals goed zijn in voetballen. Als je doorvraagt waarom ze dan zo graag voetballen, blijkt dat ze graag veel oefenen tijdens de training. Als ik dan aangeef dat dat betekent dat die leerling een doorzetter is, zie je hun oogjes blinken. Zo’n talent is ook iets waar je later nog op kan terugkomen. Dat talent om door te zetten tijdens een voetbaltraining, kunnen ze ook gebruiken om een moeilijke rekenoefening af te maken. Ook voor leerlingen die het moeilijker hebben op school, is het een fijne manier om hun zelfvertrouwen te versterken en hen ook positieve leerervaringen mee te geven.”

We gaan van al onze leerlingen van het 5de leerjaar een talenteninterview afnemen. Op die manier kunnen zij gerichter keuzes maken en sturen we hopelijk een bende zelfverzekerde en veerkrachtige leerlingen naar de middelbare school.

Jullie zetten niet alleen in op de talenten van leerlingen, maar ook op die van de leerkrachten. Hoe pakken jullie dat aan?

Rozanne: “We hebben een talentenreceptie georganiseerd waarbij leerkrachten hun talenten konden opschrijven en delen met elkaar. Voor sommigen was dat wat onwennig, maar we zijn er echt van overtuigd dat je beter samen school kan maken, als je elkaars talenten kent. Zo kan je ook hulp vragen aan de juiste collega’s als je zelf bijvoorbeeld minder creatief bent of minder planmatig.”

Elien: “We onderzoeken ook of we van pas afgestudeerde leerkrachten een talenteninterview kunnen laten afnemen. Dat kan hen versterken in de toch wel spannende overstap van de lerarenopleiding naar de klaspraktijk. Je hoort het, we hebben nog veel toekomstplannen.”

Waarom zou je collega’s aanraden om zich in te schrijven voor de startdag?

Elien: “De opleiding heeft echt mijn blik verruimd, ook op persoonlijk vlak. Sinds de opleiding merk ik dat ik de hele tijd bezig ben met de talenten van anderen. In bijna elk (klein) gesprek ga ik op zoek naar wat deze persoon drijft. Zo ontstaan er heel wat interessante conversaties en leer je mensen op een andere manier kennen. Door dit traject kan ik diepere connecties maken en dat heeft me als persoon en als leerkracht enorm verrijkt. Ik kan het iedereen aanraden.”

Heb je een vraag?

Contacteer ons, we helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 26 17

Mail ons

onderwijs@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.

Stuur een bericht

Vul contactformulier in
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.