ReflectLeer: Schoolbeleid omtrent moeilijk hanteerbaar gedrag
Tekst bij video
Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Anneleen (Zorgcoördinator)
In ons instrument willen wij ook scholen over zorgbeleid laten nadenken: "Hoe kan ik preventief een aantal dingen voorkomen rond wat moeilijk hanteerbaar gedrag is?" Wat zijn volgens jou belangrijke elementen in het beleid in jullie school omtrent moeilijk hanteerbaar gedrag?
Waar ik vind dat ze bij ons op school sterk in zijn, is het bespreken van conflicten met kinderen. Als er grote conflicten zijn, komen ze vaak naar het leraarslokaal. Dan wordt er gevraagd om eerst het ene kind zijn verhaal te laten doen en dan het andere. En we komen niet tussen. Hoe kunnen we dat dan herstellen? Ik vind dat alle leerkrachten daar wel op één lijn zitten, ook de ouders. Er wordt hier niet zomaar gestraft of zo. Ik heb op andere scholen gewerkt waar ik schrik dat er toch nog een verschil is in mentaliteit om naar kinderen te luisteren.
We hebben ook de Vippers op school. Een groepje van kinderen die daar voor opgeleid zijn van de derde graad, die ook een fluo-vestje aandoen en die bijleg-vaardigheden hebben aangeleerd. Maar het mogen geen kinderen van hun eigen leeftijd zijn, het mag ook niet een ernstig fysiek of agressief conflict zijn waar ze tussenkomen. Zij lopen elke speelplaats rond en spreken kleine conflictjes uit. Maar is het conflict te groot, dan gaan ze wel naar de leerkracht. Maar we hebben dus ook die Vippers die elk jaar ook een training krijgen, een korte opleiding.
Dus eigenlijk probeer je de organisatie van de school een stukje aan te passen. Zijn er nog zo van die concrete organisatorische dingen die jullie toepassen?
Ik denk dat dat ook en stuk het traject is dat we willen gaan met Guy De Boete, om nog meer een “grensoverschrijdend gedragplan” op te stellen. Vanaf de eerste graad is er elke week een klasraad, waar pluimen worden gegeven. Daar wordt altijd tijd voor uitgetrokken. Pluimen voor wat goed gelopen is deze week, daar beginnen we mee. Want kinderen gaan anders ook snel in dat negatieve. Maar er worden ook dingen aangekaart die ze willen veranderen, met een voorstel erbij.
Dus heel vaak wrevels en dingen waar ze het niet mee eens zijn, worden in de klas besproken. Zijn dat dingen die de klas overstijgen, dan wordt dat meegenomen naar de schoolraad. Om de 3 weken is er ook een schoolraad hier bij ons op school, waar elke klas een afgevaardigde heeft. De kleuters die geven een briefje mee waar het is opgeschreven. De oudste kleuters hebben ook iemand die dat komt afgeven. Dan wordt dat in de schoolraad besproken en gaan de kinderen van de oudere klassen de oplossingen meedelen aan de kleuters, omdat het voor de kleuters moeilijk is om dat te communiceren.
Het participeren op schoolniveau en het kunnen mee oplossingen bedenken voor problemen op de speelplaats of in de gangen, dingen waar ze mee zitten of conflicten die vaak terugkomen met andere klassen… daar wordt op onze school, zeker op dat niveau, veelvuldig tijd voor gemaakt en besproken.