ReflectLeer: Professionaliseringstraject nieuwe autoriteit
Tekst bij deze video
Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Zoë (zorgcoördinator)
Hoe zie je dat concreet dat er verandering is opgetreden door het traject dat jullie gelopen hebben?
Je ziet op een aantal pijlers verschillende dingen.
Je merkt soms aan een collega dat het eens teveel kan worden. Bijvoorbeeld ook in de kleuterschool zeggen ze soms: “Het zit me te hoog.” Als er een kleuter is die heel veel grensoverschrijdend gedrag vertoont. Dan wordt de collega van het klaslokaal ernaast er even bij geroepen: “Wil je even mee inspringen want ik moet even afstand kunnen nemen, want ik ga anders kwaad worden.” Dus ze gaan veel sneller iemand er bij halen als ze voelen dat ze de zelfcontrole niet kunnen houden op een bepaald moment. Daar merk ik een grote verandering in.
Ook in het meer herstelgericht gaan werken, niet meer echt gaan straffen, maar wel gaan kijken hoe het goedgemaakt kan worden.
Dus ik hoor je zeggen dat ze elkaar nu meer steunen, dat ze concreet overnemen en dat ze durven zeggen als het niet meer gaat. Ze hebben ook concrete handvaten voor als er een conflict is met of tussen kinderen, om daar mee aan de slag te gaan. Zijn er nog dingen die veranderd zijn of waar je verschil ziet?
Wat ik voel is dat wij als team, en ikzelf als zorgcoördinator, sterker in onze schoenen staan, doordat er duidelijk met heel het team is doorgepraat over welk gedrag oké is en welk gedrag niet oké is voor ons. Want soms verval je tijdens discussies met ouders of met kinderen: "Maar ja, dat is toch maar een scheldwoord dat er gezegd is.” We hebben geleerd om echt te benoemen wat het kind gezegd heeft, want voordien werd het wat vaag gehouden zoals bijvoorbeeld: “De leerling heeft gescholden naar mij.” Terwijl we nu bijvoorbeeld gaan zeggen “Die leerling heeft ‘trut’ gezegd tegen mij.” En dat is een handvat dat je vasthoudt en dat voor ouders een eyeopener kan zijn. En dat wij ook duidelijk kunnen zeggen: "Dat kan dat jij dat oké vindt, maar wij vinden dat niet oké en hier op school laten wij dat ook niet toe.”