ReflectLeer: Professionalisering van je team
Tekst bij deze video
Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Zoë (zorgcoördinator)
Het zit zo een beetje op verschillende vlakken.
Ik weet nog, bij de eerste personeelsvergadering heeft Ines veel nadruk gelegd op: de leerkracht doet er toe, je ben zo belangrijk, en je mag als leerkracht niet over je grenzen laten gaan, je moet durven staan waarvoor je staat. En ik merkte dat dat bij veel mensen in het team een hele opluchting was om te worden erkend in hun leerkracht zijn, en dat het niet evident is. Dus dat is heel belangrijk geweest om het team daarin mee te krijgen.
In tweede instantie, en dat heeft lang geduurd, ik denk dat het over twee personeelsvergaderingen ging, hebben we het gehad over: "Wat zijn regels en afspraken?" En dat is ook heel belangrijk geweest voor ons team omdat we merkten dat daar toch wel heel wat verschillen in zaten en dat het toch rust gaf dat daar nu één lijn in zat.
En in de nasleep, wat ik ook heel mooi vind, is dat we binnen het team veel meer tijd maken voor intervisie en dat leerkrachten echt moeilijke situaties op tafel durven leggen en dat we daar dan samen kunnen over praten en ook voor elkaar in de bres springen, samen situaties aanpakken zodat je er niet meer alleen voor staat.
En dat is nu afgerond vermoed ik, dat proces met Ines of zijn jullie daar nu mee bezig?
We proberen dat heel actueel te houden door regelmatig intervisiemomenten in te bouwen. Door ook af en toe opnieuw wat theorie te geven rond herstelgericht werken.
Bijvoorbeeld toen we merken dat er terug meer “gestraft” werd om het zo te noemen (ineens zaten er terug veel kinderen op de gang, kinderen die een werkje moesten maken als straf…) Dan hebben we terug eens wat theorie gegeven rond herstelgericht werken en zijn we daar dan waar in intervisie over gegaan en in gesprek over gegaan. Want het is toch wel nodig om dat zo wat warm te houden, want dat durft anders zo wel te verwateren.
En het is ook voor onszelf, vanuit het beleidsteam hebben we wel een beetje een stappenplan dat we in bepaalde situaties erbij nemen, zodat je zeker geen dingen over het hoofd ziet.
Hoe ziet zo’n stappenplan er precies uit? Of hoe moet ik me dat voorstellen?
Je hebt de waaier van nieuwe autoriteit, en dan vijf punten van waaruit ze vertrekken. En per punt hebben we een aantal richtvragen om naar een casus te kijken. En daardoor helpt het dat we geen dingen over het hoofd zien en om niet te vergeten de ouders of collega’s er tijdig in te betrekken of om een situatie open te trekken.