ReflectLeer: Pestverhaal

Tekst bij video

Spreker: Caroline (Kernexpert Education & Development, UCLL) en Zoë (zorgcoördinator)

Misschien kan je mij iets vertellen over de redenen waarom je op Ris+K hebt ingetekend en welke casussen je hebt aangebracht.

Ik denk dat onze eerste aanvraag voornamelijk was in een pestverhaal, waarin eigenlijk het pestprobleem pas heel laat aan de oppervlakte is gekomen. Vanuit onze observatie leek het zo een situatie waarin er langs twee kanten heel veel moeilijkheden zaten, en toch wel gedrag naar elkaar toe dat niet oké was. Maar waarin toch één iemand zich heel erg het slachtoffer voelde in die situatie en ze hadden dan eigenlijk al beslist om van school te veranderen. En die jongen is dan van school veranderd en dat heeft dan wel een enorme impact gehad op de klasgroep.

Dat heeft heel veel teweeggebracht in die groepsdynamiek, waarin we voelden dat die vrij onveilig was en daar zijn wij toen met Ris+K mee aan de slag gegaan. Dat is eigenlijk heel goed gelopen en de leerkrachten hebben dat vrij snel kunnen overnemen, het zijn ook twee leerkrachten die daar heel vaardig in zijn. Dus die hebben dat snel overgepakt en die zijn dat echt gaan implementeren in hun werking, vooral groepsdynamische activiteiten, kleine momentjes er tussen steken, alles opentrekken in de klasgroep, dat zijn zij heel veel gaan doen. En dat heeft echt wel zijn vruchten afgeworpen, je merkte dat de kinderen zich terug veel beter voelden in de groep.

Dus jullie hebben eigenlijk ingezet, enerzijds op de interactie tussen de kinderen zelf en anderzijds ook de leerkracht en de groep. Klopt dat?

Ja, en daar bij aansluitend toch ook wel de communicatie naar de ouders toe. Het was Arktos die ons toen begeleidde en die heeft toen ook mee echt een specifiek klascontact daarrond gedaan waarin we de ouders ook hebben meegenomen in het verhaal van wat zijn we nu aan het doen met de kinderen, waarrond zijn we aan het werken? Dan hadden de kinderen een heel filmpje daarvan in elkaar gestoken.

En je vertelt dat het zijn effect heeft gehad, jullie hebben daar iets mee kunnen doen naar die klas en dergelijke. Zijn er ook dingen die jullie meer op beleidsniveau hebben getrokken door dat contact?

Ja, we waren de jaren voordien heel hard aan het werken geweest aan ons pestbeleid: hoe pakken wij dat aan bij een vermoeden van pesten of als er effectief gepest wordt? Ook rond preventie van pesten hadden we al heel hard gewerkt. Maar het is mij bijgebleven dat Brecht toen ook zei: “Je moet er een punt van maken, pesten gaat zich blijven voordoen op school. Je moet dat natuurlijk proberen te voorkomen, maar je moet het ergens gaan inbouwen in je werking. Het is vooral in de nazorg van het pestverhaal dat we heel veel handvaten hebben gekregen. Maar die handvaten hebben we ook naar andere situaties kunnen doortrekken. Er is hier ook een klasgroep geweest waarin een jongen heel erg grensoverschrijdend gedrag vertoonde, vooral naar materiaal en naar leerkrachten toe, niet zozeer naar de klasgenoten toe, maar je voelde toen ook heel erg die onveilige dynamiek in de klas, en dan hebben we die werkvormen echt wel kunnen meenemen.

Heeft het jullie ook naar preventie iets geleerd, of was het vooral rond de nazorg?

Neen, beide wel. Want die groepsdynamische activiteiten die je doet in de nazorg doe je eigenlijk ook bij nieuwe klasgroepen. Dus bij de leerkrachten heeft dat ook gemaakt dat ze er veel meer aandacht voor gaan hebben, veel meer op gaan inzetten. Dat er ook wel het besef is gekomen, omdat meestal in 4, 5 en 6 pestgedrag heel uitgesproken voorkomt, dat ook in het 2e en 3e leerjaar heel hard op de groepsdynamiek moet ingezet worden om net te gaan voorkomen dat zich in de latere jaren pestverhalen gaan vormgeven.

Anderzijds ook de communicatie naar de ouders toe. We gaan nu veel sneller communiceren als we voelen dat het in de klas qua groepsdynamiek niet zo goed zit, zelfs als we nog lang niet zijn aan pestverhaal of dergelijke, maar gewoon als we voelen dat het niet helemaal goed zit, dan communiceren we dat nu al. En daarbij ook uitleggen wat de stappen zijn die we gaan nemen, praat daarover met je kind. Dus we gaan daar veel opener over communiceren en ouders veel meer gaan in betrekken.

Dus dan bedoel je alle ouders van die klas dan eigenlijk?

Ja, inderdaad.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.