ReflectLeer: Herstelmuur
Tekst bij deze video
Sprekers: Caroline (kernexpert Education & Development, UCLL) en Zoë (zorgcoördinator)
Kan je daar eens een voorbeeld van geven zo herstelgericht te werken?
We hebben, om de leerkrachten en de leerlingen daar handvaten in te geven, op de speelplaats een “herstelmuur” gemaakt voor zowel de kleuterschool als de lagere school. En dat is met 4 vragen:
- Wat is er gebeurd?
- Hoe voel ik mij?
- Hoe kan ik het weer goedmaken?
- Hoe kan ik er voor zorgen dat het niet opnieuw gebeurt?
Met daar dan een aantal ideeën bij, met een aantal picto’s bij.
Het zijn bij conflicten altijd eerst die vier vragen die de leerkrachten gaan bespreken met de kinderen, waarbij we hopen dat kinderen bij een conflict spontaan meer naar die herstelmuur zullen gaan en zelf conflicten leren oplossen. Daar moeten we wel alert zijn voor onszelf, dat we écht met de kinderen naar de muur gaan. Want ik merk dat de leerkrachten die vragen in de vingers hebben en ze gebruiken die in conflicten en waarbij ik merk dat dat hen rust geeft, omdat ze weten hoe ze een conflict moeten aanpakken. Maar we moeten er alert voor zijn dat we die visuele ondersteuning er bij halen om te stimuleren dat de kinderen zelf ook meer daar naar toe beginnen gaan.
Maar dat is goed geweest voor het team. Het maakt dat ze, zoals soms het geval was, niet meer verstijven in een conflict van: “Oei en nu?” Nu hebben ze concrete handvaten om mee aan de slag te gaan.