Waarom zijn jullie gestart met het aanbieden van ontbijt en soep?
Jana Goddé: “Onze leerlingen kunnen een warme maaltijd eten op school, maar we stellen vast dat het niet voor alle ouders evident is om de schoolfacturen te betalen. Uit persoonlijke ervaring ben ik mij heel bewust van het feit dat je op een lege maag niet goed kan leren. Daarnaast zitten veel van onze leerlingen lang op de schoolbus. Zelfs als ze thuis een stevig ontbijt hebben gegeten, komen ze nog met honger aan op school. Daarom ben ik samen met onze GOK-leerkracht op zoek gegaan naar een oplossing. Dankzij de steun van de stad en Rikolto bieden we sinds vorig schooljaar gratis ontbijt en soep aan op school.”
Op welke manier organiseren jullie het voedingsaanbod op school?
“Een ontbijtkarretje staat elke maandag en donderdag in elke gang ter beschikking voor iedere leerling. De kar is gevuld met droge en voorverpakte voedingswaren om de hygiëne en houdbaarheid te garanderen, zoals rijstwafels, yoghurt en ontbijtgranenrepen. Die bestellen we in de plaatselijke supermarkt en bij Kortom. Het gebeurt ook wel eens dat een leerling geen 10-uurtje meeheeft. Ook dan vallen we terug op de ontbijtkar.”
“We bieden ook 1 keer per week verse soep aan. De soep is gratis voor onze leerlingen en kost 1 euro voor onze leraren. Bijzonder is dat onze leerlingen de soep zelf klaarmaken in de klas. Onze school is onderverdeeld in 6 gangen. Per gang is 1 klas verantwoordelijk om wekelijks soep te maken, te verdelen en de afwas te doen.”
“Daarnaast krijgen onze leerlingen wekelijks vers fruit. Hiervoor werken we met betalende fruitabonnementen aan een heel lage prijs. Het fruit dat over blijft van onze wekelijkse fruitbedeling komt ook op de ontbijtkarretjes terecht.”
Jullie hebben van het soepaanbod een echt leermoment gemaakt. Op welke manier?
“Absoluut, dat vonden we heel belangrijk. Het kookmoment is intussen iets waar de leerlingen echt naar uitkijken. Ze gaan alle ingrediënten halen uit de ijskast, snijden de groenten en koken alles zelf op de kookvuurtjes in hun klas. In elke gang hebben we een functionele klas met kookvuren. Op die manier hadden we geen extra infrastructuur nodig. Ander materiaal zoals de ijskast en de ontbijtkarretjes hebben we aangekocht met de subsidie van de stad.”
“Door zelf te koken, leren de kinderen andere groenten kennen dan ze gewoon zijn, of leren ze dat ook een kromme groente mee in de soep kan. We zien dit echt als een leerkans. Het is fantastisch om te zien dat de moeilijkste leerlingen soms de beste koks worden tijdens die kookmomenten. Ook ons schoolteam is helemaal mee in ons voedingsverhaal. Het thema leeft echt in onze school. Waar mogelijk komt het ook aan bod in de lessen.”
Met welke uitdagingen kregen jullie te maken tijdens de uitrol van het project?
“We zijn gestart met de ambitie om dit op lange termijn te kunnen aanbieden. In dat opzicht is financiering een blijvende uitdaging, al zijn er wel wat mogelijkheden om dat op te vangen. We krijgen geregeld giften van lokale verenigingen en hebben een spaarpotje aangelegd dankzij onze deelname aan de Warmste Week vorig schooljaar. Dit schooljaar zamelen we geld in door onder andere chocolade te verkopen via Trooper in de sinterklaasperiode.”
“Ook praktisch komt er wel wat bij kijken. Het eten moet besteld en afgehaald worden in de winkel, de ijskast regelmatig uitgekuist. We kunnen sinds dit schooljaar beroep doen op 2 vrijwilligers die wekelijks voor ons naar de winkel gaan.”
Woudlucht is een van de vijf Leuvense SchoolFood 4Change-scholen. Waarom wilden jullie deel uitmaken van het Europees project?
“In de eerste plaats omdat we gezond eten op school simpelweg te belangrijk vinden. Toch heeft nog niet elke leerling toegang tot gezonde, duurzame voeding en dat willen we met dit project veranderen. We staan ook helemaal achter de ‘whole school food approach’, de aanpak binnen het project die niet alleen focust op voedingsaanbod, maar ook educatie, schoolbeleid en de schoolomgeving meeneemt. De meerwaarde van het Europees project ligt voor ons in de vele partners die het met zich meebrengt. Je krijgt de unieke kans om te leren van de ervaringen van andere scholen in Leuven, in Vlaanderen maar ook in andere Europese steden.”
“Ook fijn is dat we altijd bij de stad en Rikolto terecht kunnen voor vragen. Zo zat ik bij de opstart met vragen over de recepten, die voor elke leerling toegankelijk moeten zijn. Rikolto had meteen heel wat tips en recepten klaar. Ze brengen ook regelmatig de scholen samen. Dat zijn telkens heel waardevolle en leerrijke ontmoetingsmomenten. Want samen sta je toch sterker dan alleen.”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
“We willen ons voedingsaanbod verder verduurzamen en gaan dit schooljaar inzetten op ouderbetrokkenheid. Doordat onze leerlingen vaak verder van de school wonen, is dat niet vanzelfsprekend. We zijn gestart met oudercafés waar we hen ook informeren en betrekken bij ons voedingsaanbod.”
Wat zijn je tips voor andere scholen die een voedingsaanbod willen uitwerken?
“Zorg voor een enthousiast team op school om het project te trekken en betrek ook de buurt. Zo geeft de lokale bakker ons twee keer per week gratis brood en werkt Kortom samen met de lokale boeren. En maak er vooral werk van, want het is echt nodig.”
Vraag begeleiding op maat aan
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.