Naar een afvalbeleid op school
Ontwikkel een duurzaam afvalbeleid op school met behulp van deze vragenlijst.
Wat is er al?
- Vraag het afvalcontract op bij het schoolbestuur en bekijk wat er afgesproken is en wat er betaald wordt.
- Wie is de huidige inzamelaar en hoe is jullie relatie met dit bedrijf? Tip: kijk even op de website van de inzamelaar en gemeente om te zien wat de mogelijkheden zijn.
- Kijk of je in je contract kan vinden:
- De kosten per jaar
- De manier waarop kosten berekend worden (meestal per leging van de containers ongeacht of die vol zit of niet)
- Of afvalscheiding nu mogelijk is binnen het contract
- Of het mogelijk is stromen (papier, GFT, plastics ...) apart te verwijderen, en dus niet in de totale stroom restafval aanbieden.
- Wanneer er een nieuw contract gesloten wordt (meestal doet het schoolbestuur dit zelf of samen met anderen via een aanbesteding)
- Zijn er al afvalstromen die apart ingezameld worden? Met wie zijn daarover afspraken gemaakt?
- Wie leegt de afvalbakken in de school? Is er een verschil tussen de afvalbakken uit de klassen versus de afvalbakken uit de docentenkamer of gangen?
- Komt alle afval samen op 1 centrale plek?
- Waarin wordt het afval verzameld en bewaard? (rolcontainers, kliko’s, grote zakken, een draadcontainer ...)
- Moet het afval op een bepaalde dag aan de straat gezet worden of kan de afvalinzamelaar er zelf bij?
Wat wil je als school aanpakken?
Meerdere antwoorden zijn mogelijk:
- Zwerfafval buiten de school
- Afval binnen de school
- De totale hoeveelheid afval verminderen
- Zorgen dat leerlingen en medewerkers op school afval scheiden, want dat moeten ze thuis ook
- Hoge kosten
- Profilering als duurzame/ afvalloze school
- Een speciale afvalstroom, namelijk ...
- Anders, namelijk ...
Bepaal je ambities
Meerdere antwoorden zijn mogelijk:
- Wij willen afvalloze school worden. Dit betekent dat wij voorkomen dat afval ontstaat en het afval dat ontstaat wordt allemaal als aparte rendabele stromen verwijderd.
- Wij willen de hoeveel afval verminderen met ... % over een periode van ... jaar
- Wij willen niet per se minder afval, wij willen leerlingen betrekken bij onze bedrijfsvoering ten aanzien van afval, grondstoffen en circulariteit.
- Wij willen dat de leerlingen in aanraking komen met duurzaamheid. Afval en grondstoffen zijn daarin 2 thema’s.
- Wij willen mee invulling geven aan het beleid van de stad, dus ook op het gebied van afval en grondstoffen.
- Wij willen minder geld kwijt zijn aan afvalinzameling.
- Anders, namelijk ...
Aandachtspunten bij invoering afvalscheiding
- Wie gaat de gescheiden afvalstromen ophalen?
- Een schoonmaker: beschikt de schoonmaker over een kar met meerdere bakken of aparte kliko’s om de gescheiden stromen afval in te legen?
- Een interne medewerker: is er voldoende mankracht om de gescheiden afvalstromen op te halen?
- Staan de afvalbakken voor gescheiden afval in de klassen of in de gezamenlijke ruimtes?
- In de klassen: is er plaats in de klassen voor meerdere bakken voor gescheiden afval?
- In gezamenlijke ruimtes: hoe groot moeten de bakken voor de gescheiden stromen zijn en hoe worden die gelabeld?
- Komen alle gescheiden afvalstromen samen op één centrale plek
- Ja: is er voldoende plaats? En is die plek geschikt om de gescheiden afvalstromen te bewaren?
- Nee: welke afvalstromen worden waar opgeslagen en wie zorgt ervoor dat het gescheiden afval op de juiste dagen op straat staat? In het geval van een conciërge: is dit niet te belastend voor de conciërge en heeft hij/zij eventueel hulp nodig van leerlingen of collega's?
- Zijn er stromen (zoals batterijen, textiel, elektrische apparaten ...) die in een andere frequentie dan het restafval opgehaald worden? Wie draagt zorg voor die afvalstromen?
Hoe worden leerlingen betrokken?
Meerdere antwoorden zijn hier mogelijk:
- Via de reguliere educatie die in de methodes staat die we gebruiken
- Via aanvullend lesmateriaal van bijvoorbeeld Stad Leuven, EcoWerf of een andere organisatie.
- Via activiteiten samen met de stad, een afvalinzamelaar of een andere organisatie.
- Via een breed programma gericht op een afvalvrije school of duurzame school zoals Eco-Schools
- We betrekken leerlingen actief bij de monitoring van ons afval, binnen en buiten de school, door middel van ...
- Leerlingen helpen mee om de gescheiden afvalstromen te verzamelen, zodat de schoonmaker/conciërge niet alles hoeft te doen.
- Leerlingen adopteren met hun klas een eigen stukje straat, plein of wijk dat zij vrij houden van zwerfafval.
- We maken een of meerdere klasgroepen verantwoordelijk voor een bepaalde afvalstroom.
- We gaan een de leerlingenbetrokkenheid, educatie en gedrag veranderen. Wat we gaan aanpakken is: ... (vul in)
Welke maatregelen gaan jullie nemen?
- Welke 5 concrete maatregelen gaan jullie komend schooljaar uitvoeren om invulling te geven aan de ambitie?
- Welke 5 maatregelen gaan jullie uitvoeren tussen nu en 3 jaar om invulling te geven aan de ambitie?
- Wanneer wordt er een nieuw inzamelcontract afgesloten en wat worden daarin aandachtspunten?
Hoe borgen jullie het afvalbeleid van de school?
Meerdere antwoorden zijn mogelijk:
- We leggen het afvalbeleid vast in het (jaarlijkse) schoolplan.
- We communiceren hoe de monitoring (op ambitie- en maatregelniveau) plaatsvindt, en wat de resultaten zijn.
- We actualiseren ieder schooljaar het afvalbeleid van de school.
- We leggen vast hoe besparingen worden ingezet wanneer die er blijken te zijn.
- We maken afval onderdeel van het curriculum en daarmee een terugkerend thema.