Wat moeten we ons voorstellen bij een ‘verwonderkamer’?
Directeur Jimmy Ven: “Als een klaslokaal waar je creativiteit volop geprikkeld wordt. Het begint al op de speelplaats, met een etalageraam waarachter allerlei bijzondere objecten tentoongesteld zijn. Ons struisvogelei heeft bijvoorbeeld al heel wat bekijks en nieuwsgierigheid opgewekt. In de verwonderkamer is kunstenares en lerarenopleider bij UCLL Karen Vander Elst een schooljaar lang creatief aan de slag gegaan met onze leerlingen en leerkrachten. Dat hebben we kunnen bekostigen dankzij de subsidie voor innovatieve onderwijsprojecten van de stad. Inspiratie haalden we bij de kunst- en rariteitenkabinetten die in de Renaissance zijn ontstaan om verzamelaars te vermaken.”
Waarom wilden jullie een verwonderkamer op school?
Jimmy Ven: “Leren begint met verwondering en experiment. Door kunstcreatie binnen te brengen in onze school willen we de verwondering van kinderen en leerkrachten vastpakken en aanwakkeren, in de verwonderkamer en evengoed in de wiskundeles.”
“Wij geloven dat we door ons onderwijs hierop te enten, de verbeeldingskracht bij onze kinderen sterk kunnen ontwikkelen. We stimuleren hen om uit hun comfortzone te stappen, en voorbij de eigen grenzen te kijken van wat zij als ‘normaal’ beschouwen. Kunst zetten we daarbij in als belangrijke hefboom. We moedigen onze kinderen aan en begeleiden hen om een eigen droom te realiseren. De slagzin van onze school is niet voor niets ‘Dromen met je ogen open’.”
Hoe zijn jullie met de verwonderkamer aan de slag gegaan?
Projectcoördinator Kristel Meeus: “Tijdens inspirerende workshops hebben onze leerlingen en leerkrachten kennisgemaakt met diverse kunstvormen en technieken. Zo zijn ze uitgedaagd om zich te verkleden met niets anders dan tape of om nieuwe dieren te maken door lichaamsdelen van speelgoeddieren te combineren. Ze zijn ook gaan nadenken over het verliezen van herinneringen en hebben doosjes gemaakt om ze in te bewaren.”
“En het is niet bij workshops gebleven. Ons team bedacht creatieve manieren om deze waardevolle technieken van verwondering en verbeelding in hun volledige lessenpakket toe te passen. Kunst wordt hiermee niet alleen geïntegreerd in onze vakken muzische vorming maar evengoed in vakken wiskunde, Nederlands, lichamelijke opvoeding en wereldoriëntatie.”
Hoe is de verwonderkamer onthaald op school?
Kristel Meeus: “Heel positief, een kunstenaar brengt toch een uniek talent binnen in je school dat niet elke leraar zomaar te bieden heeft. Karen heeft zich ook geregeld op onze speelplaats geïnstalleerd met haar tekengerei. Het was fantastisch om te zien hoe dat als een magneet werkte voor de leerlingen. Kunst zorgt op die manier ook voor verbinding. Zo zijn wij er dankzij de verwonderkamer in geslaagd om met een anderstalige leerling bij wie de communicatie moeilijk liep, toch die verbinding te maken. Ik kan het elke school aanraden om een kunstenaar in huis te halen.”
Hoe heb jij dit project als kunstenaar ervaren, Karen?
Karen Vander Elst: “Ook voor mij was dit een leerrijke ervaring, vooral omdat we kunst hebben binnengebracht in de lessen Frans of wiskunde. Zo zijn de kinderen aan de slag gegaan met dans om vlakke figuren te maken. Die kinderlijke verwondering is ook verrijkend voor mij als kunstenaar. Zo zag een leerling een boterham met confituur in een schilderij van Rothko. Zo had ik het nog nooit bekeken.”
Hoe integreren jullie dit project nu verder in jullie schoolwerking?
Kristel Meeus: “De verwonderkamer is een blijver en onze leraren hebben nu tools gekregen om kunstcreatie in hun lessen te integreren. Hogeschool UCLL heeft lesfiches ontwikkeld waarmee onze leerkrachten zelf verder aan de slag kunnen. We streven ernaar om een rijke, inspirerende leeromgeving te creëren waarin kunst en onderwijs hand in hand gaan.”
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.