Kimberly, jij deed mee aan de startdag tot talentencoach. Hoe kijk je erop terug?
Juf Kimberly: “Ik vond de startdag héél fijn. Je begint met vragen als: ‘Wat is een talent? Hoe herken je er één?’ Al snel werd het duidelijk dat een talent niet iets is waar je goed in moet zijn. Voor mij was dat een échte eyeopener. Ik dacht altijd dat je ergens in moest uitblinken om het een talent te noemen. Dat klopt dus niet. Met die nieuwe definitie kan ik met een open blik kijken naar talenten.”
Welke impact heeft de opleiding gehad op jullie schoolwerking?
Kleuterjuf Eva: “De opleiding gaf ons een gedeelde taal om over talenten te spreken. We werkten al langer rond dat thema, maar de visie van Luk Dewulf gaf ons houvast. Hoe benoem je talenten? Hoe zet je ze in? Dat werd veel concreter. Volgend schooljaar willen we onze talentgerichte aanpak nog meer verankeren via een talentenwerkgroep.”
Wat is je het meest bijgebleven van de opleiding?
Eva: “Ik moest een talenteninterview afnemen bij een collega van een andere school. Die collega vond het niet eenvoudig om haar eigen talenten te benoemen. Maar door de juiste vragen te stellen, kwam er zoveel los. Op het einde was ze me zo dankbaar dat ze mij een knuffel gaf! Dat moment is me bijgebleven. Het toont hoe waardevol het is om tijd te nemen voor een talentengesprek, zelfs met iemand die je nog niet goed kent.”

Hoe passen jullie talenten toe op De Grasmus?
Eva: “In de derde graad starten we elk schooljaar met talentenrecepties in het schoolteam. Ook de kinderen maken dan kennis met talenten. Samen met mijn collega neem ik talenteninterviews af met de leerlingen. Zo verdiepen we ons één uur lang op de talenten van elk kind. We zorgen ervoor dat elke leerling tegen het einde van het zesde leerjaar een interview aflegt. Daar kijken ze zo naar uit! Zeker bij kinderen met minder zelfvertrouwen merk je écht het verschil.”
Kimberly: “De lijst met 40 omschreven talenten van Luk Dewulf biedt een structuur om mee te werken. Zo delen we een talent van het kind bij het begin van elk schoolrapport. Vroeger was dat soms zoeken naar de juiste woorden. Nu hebben we een kader om de talenten van elk kind te benoemen. Vaak is het zelfs moeilijk kiezen uit alle talenten die je ziet!”
Werken jullie samen met andere scholen rond talenten?
Kimberly: “Dat is zeker de bedoeling. Onze collega's van onze partnerschool De Klare Bron volgden ook de opleiding. We willen schoolbreed bekijken hoe we met talenten aan de slag gaan, maar ook onderling: wat doen andere scholen, wat doen wij, en wat kunnen we van elkaar leren? Een online community lijkt me een goed initiatief. Een plek waar je ideeën kan uitwisselen en elkaar kan inspireren. Daar zit potentieel in.”
Wat zijn jullie talentgerichte plannen voor volgend schooljaar?
Eva: “We willen volgend schooljaar met De Klare Bron samenwerken via een kernteam dat overkoepelend nadenkt over een talentgerichte aanpak op school. Daarnaast willen we in onze vergaderingen meer ruimte maken voor talentgerichte vragen. Een vraag zoals ‘Welke talenten heb jij deze week opgemerkt bij een collega?’ zou leuk zijn om in een vragenrondje te gebruiken. Uiteraard moeten we die aanpak telkens vertalen naar onze eigen schoolcontext. Elke school heeft een eigen cultuur, dus het is belangrijk om die vertaalslag te maken.”

Waarom zou je collega's aanraden om zich in te schrijven voor de startdag?
Kimberly: “Je leert niet alleen veel over jezelf, maar ook je blik op talenten verandert helemaal. Met talenten laat je mensen stralen. Sinds de opleiding bekijk ik kinderen met een ruimere blik. De opleiding is duidelijk en gestructureerd opgebouwd, en je krijgt concrete handvaten om ermee aan de slag te gaan.”
Eva: “Het is echt de moeite waard – niet alleen voor jou als leerkracht, maar ook voor je school. Je krijgt interessante theorieën en methodieken aangereikt die helder uitgelegd worden. Je kan er ook meteen mee aan de slag tijdens de opleiding. Je gaat écht met een goed gevuld boekentasje naar huis.”
Schrijf je in voor de startdag
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.